Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Saturday, November 19, 2011

KLASSIFIKASI KOMPUTER

Komputer di klasifikasi kan berdasarkan:
  1. kelajuan CPU
  2. bilangan register di dalam CPU
  3. saiz huruf
  4. saiz memori utama (RAM)
  5. complexity sistem pengendalian
  6. saiz fizikal
  7. kos
  8. Cyber Memory Space
  9. saiz memori secondary
  10. the multiple-programming degree
Digital komputer kini berbeza-beza mengikut saiz dan jenis. Komputer diklasifikasikan kepada empat kategori:

  1. Microcomputer
  2. Minicomputer
  3. Main Frame
  4. Supercomputer

MICROCOMPUTER
mikrocomputer merupakan sebuah komputer digital yang murah dan kecil. Ianya megandungi CPU, unit input, unit output, unit storan, dan software. Walaupun mikrokomputer merupakan komputer stand-alone, ia boleh di hubungkan bersama untuk menghasilkan satu network of computers yang boleh berkhidmat kepada lebih daripada satu pengguna.

MINICOMPUTER
minikomputer adalah komputer digital, yang digunakan secara am nya dalam multi-user system. Minicomputer mampu melaksanakan fungsi arithmetik dan basic logic dan juga menampung bilangan bahasa programming yang besar. Saiznya lebih kecil daripada MAIN FRAME. Ianya sesuai untuk tugas pemprosesan di mana tidak memerlukan data akses yang besar.

MAIN FRAME
Main frame adalah comput-multi-user, multi-pengaturcaraan dan berprestasi tinggi. Ia beroperasi pada kelajuan yang sangat tinggi, mempunyai simpanan yang sangat berkapasiti besar dan boleh mengendalikan beban kerja pengguna yang banyak. Main- frame merupakan sistem yang besar dan berkuasa secara amnya digunakan dalam pangkalan data berpusat. Pengguna mengakses main frame computer melalui dumb terminal, sebuah terminal inteligen ataupun sebuah PC. Dumb terminal tidak boleh menyimpan data atau melakukan
pemprosesan sendiri. Ia mempunyai peranti input dan output sahaja.Terminal Anintelligent mempunyai peranti input dan output, boleh berbuat pemprosesan, tetapi, tidak boleh menyimpan data sendiri. Dumb terminal dan intelligen terminal menggunakan kuasa pemprosesan dan storage facility. Main frame komputer digunakan dalam organisasi seperti bank-bank atau syarikat-syarikat, di mana ramai orang memerlukan akses yang kerap kepada data yang sama.


SUPERCOMPUTER
Superkomputer adalah yang paling laju dan merupakan mesin paling mahal. Mereka mempunyai pemprosesan berkelajuan tinggi berbanding komputer lain. Kelajuan Supercomputer biasanya diukur dalam FLOP (Operasi titik apung Sesaat). Superkomputer boleh melakukan bertrilion pengiraan sesaat. Superkomputer dibina oleh beribu-ribu pemproses yang boleh bekerja selari. Superkomputer digunakan untuk pengiraan tugas intensif, seperti, ramalan cuaca, iklim penyelidikan (pemanasan global), penyelidikan molekul, penyelidikan biologi, nuklear penyelidikan dan reka bentuk pesawat. Ia juga digunakan di universiti-universiti utama, agensi-agensi tentera dan penyelidikan makmal.
 

0 comments:

Post a Comment